Köp- & leveransvillkor

1 Allmänt

Följande allmänna villkor (”Köpvillkor”) gäller när du som konsument (”Kund”, ”Du”) gör en beställning via www.emhome.se (”Emhome.se”, ”Sajt”) och tillhörande sidor. Ett avtal ingås mellan kund och EM Home Möbler AB (”Emhome.se”, ”Vi”, ”Oss”), 559410-1270

Vid köp i någon av våra butiker gäller delvis andra villkor.

Företagsinformation:
EM Home Möbler AB
Meteorologvägen 10
SE-555 93 JÖNKÖPING

Tel 010-499 25 00

Org nr: 559410-1270
SE5594101270

E-mail: info@emhome.se

Behandling av Personuppgifter emhome.se 
Din personliga integritet är viktig för oss. När du handlar på emhome.se behandlar vi personuppgifter som du tillhandahåller till oss för att hantera ditt köp och kunna skicka erbjudanden till dig som vi tror du är intresserad av. EM Home Möbler AB org. nr 559410-1270 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som sker när du handlar på Emhome.se. Vi tillser alltid att all behandling av dina personuppgifter sker på ett säkert sätt och enligt tillämplig lagstiftning.

I vår Integritetspolicy som du kan läsa här beskriver vi närmare:

Vilka personuppgifter vi behandlar från dig.

  1. Ändamålen med behandlingen av dina personuppgifter
  2. De rättsliga grunderna för vår behandling av dina personuppgifter.
  3. Hur länge vi lagrar dina personuppgifter.
  4. Vilka rättigheter du har med anledning av att vi behandlar dina personuppgifter.
  5. Hur du kommer i kontakt med oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. 

1.2
I enlighet med svensk lag verkställer Emhome.se inte kontantköp till personer under 16 år eller kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år behöver ha målsmans godkännande. Köp- och leveransvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på Emhome.se av kunder som är bosatta i Sverige. Vid frågor kring och önskemål om leverans utanför Sverige vänligen kontakta kundservice på kundservice@emhome.se. Som kund till emhome.se har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas i enlighet med vår integritetspolicy. (länk)

1.3
Beroende på vilken typ av bildskärm du har kan våra bilder avvika något ifrån produkternas verkliga nyans. Hur färgen i bilderna återges kan bero på vilken inställning din bildskärm har. Vi reserverar oss också för eventuella ”tryckfel” i produktinformationen, felaktiga priser, avvikelser i lagerstatus samt för leverantörers prishöjningar och ev. slutförsäljningar. Fotografier som publiceras på sajten kan ha olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss.

2 Avtal och beställning

2.1
Genom ditt köp på emhome.se accepterar du våra köpvillkor. Du förbinder dig då att följa villkoren samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter. När vi skriftligen bekräftat din beställning och du mottagit ordererkännande från oss har ett avtal om köp ingåtts. I enskilda fall kan vi neka en beställning.

2.2
I samband med din beställning lämnar vi ett ordererkännande och så snart som möjligt ett leveranstidsbesked med mer detaljerad information om leveranstiden på din beställning. Din beställning kan endast bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter.

2.3
Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern.

3 Kunduppgifter m.m.

3.1
Du som kund är ansvarig för att de uppgifter du fyller i är korrekta och fullständiga. Du ansvarar även för felaktigt ifyllda uppgifter och ev kostnader som kan uppkomma i samnband med ev efterjustering.

3.2
Personuppgifter & Cookies
De personuppgifter du lämnar i samband med ett köp (till exempel personnummer, namn, adress och e-post) hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR (Läs mer om vår integritetspolicy här) och kommer endast att användas inom företagets datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Informationen kommer endast att användas för att ge dig bästa möjliga service genom att meddela orderstatus, dela information om kampanjer och erbjudanden eller leveransavisera. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om hur cookies används. Cookies används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen, därför är det nödvändigt att du aktiverar cookies i din webbläsare för att fullfölja ett köp. Du kan fortfarande surfa runt på vår webbplats även om du inaktiverat cookies. (Läs mer om cookies här)

4 Priser, avgifter och betalning

4.1 
Priserna på Emhome.se anges i svenska kronor och är inklusive moms. Vid en beställning via Emhome.se gäller de priser som anges på sajten. Avgifter för frakt och transport för hemleverans anges separat. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan emhome.se och Em home:s butiker. Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter, priser, lagerstatus och leveranstider.

Vi reserverar oss från eventuella felaktiga priser och andra ”tryckfel”.

4.2
Vid köp på Emhome.se kan du själv välja det betalsätt du anser lämpligast. På Emhome.se samarbetar vi med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 STOCKHOLM, Sweden, som betalleverantör. I butik har vi samarbete med annan betalleverantör. 

Fullständiga villkor för Klarna hittar du här:  

Kortbetalning via Klarna
Vi accepterar köp som genomförs med Visa och Mastercard via Klarna Checkout i vår kassa på Emhome.se.

Faktura via Klarna  
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 30 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning*

Läs mer på www.klarna.se


5 Leverans och hämtning av varor

5.1
Varje given vara med ett lokalt butikslagersaldo på webbplatsen. I kassan redovisas vilka leveranssätt vi erbjuder på din order (servicepoint/postombud, hämtning i butik samt hemleverans). Valet av leveranssätt och lagerstatus avgör leveranstiden på din order. Då du vid betalningstillfället väljer att hämta upp varan i butik tillkommer ingen fraktkostnad. Om din vara inte finns i lager återkommer vi med ett leveranstidsbesked via e-mail till er så snart vi fått bekräftelse från vår leverantör.

5.2
Skulle din beställning innehålla varor med olika långa leveranstider hanteras din order i en och samma sändning när beställningens samtliga varor ankommit till lager.

5.3
Vi bevakar alltid din beställning och vid eventuell leveransförsening ser vi till att meddela dig via e-mail så fort som möjligt.
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till dig gällande leveransförseningar.

5.4
Mindre försändelser erbjuds att levereras som paket till DHL servicepoint/postombud.
Om du valt att hämta ditt paket hos servicepoint/postombud får du alltid en avisering via SMS med information om var och när din beställning ska hämtas samt ett referensnummer som anges vid utlämning. Du ska hämta beställda varor inom 14 dagar från det att aviseringen skickats ut till dig, för ej uthämtade paket debiterar vi dig en avgift motsvarande returfrakt, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad. F.n 250 kr.

5.5
Om du i samband med din beställning valt tillvalstjänsten hemleverans förutsätter detta transport till landfast destination och att transport med lastbil kan ske på allmän väg fram till leveransplatsen och också att transporten kan ske utan att behöva använda en eller flera färjor (eller motsvarande). Trafikverkets färjor anses som farbar väg.

För att eventuell inbärning av vara ska ske förutsätts att denna tilläggstjänst är beställd på din order. Platsen dit varan ska bäras skall vara åtkomlig utan risk för person- eller sakskada. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder till följd av inbärningen. Varan bärs in i emballerat skick. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga och fläckkänsliga. Kontrollera att ev hiss, trapphus och dörrar klarar av inbärningen.

Vid hemleverans sker transporten antingen med våra egna bilar och personal eller med LGT och deras samarbetspartners. Varorna levereras till dörr/tomtgräns om inget annat är överenskommet. Butiken eller LGT kontaktar er via SMS eller telefon när godset ankommit till butik/terminal för bokning av utleverans. Ni får förslag på leveransdag samt tidsfönster. Avisering till mottagaren sker sedan 30 minuter före leverans. 1 leveransförsök enl överenskommen tid ingår i beställningen. Vid s.k bomkörning dvs att mottagaren inte är på plats att ta emot leveransen enligt överenskommelse med speditören debiteras en avgift motsvarande kostnad för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad.

5.6
Vi erbjuder fri frakt på beställningar som hämtas i en Em home-butik inom Sverige. Du hittar våra butiker här. Så snart din order har godsmottagits av butiken skickas ett mail till dig med information om var och när du kan hämta din beställning. Orderns referensnummer samt giltig ID-handling visas vid utlämning. Ev bud visar bådas leg. Beställningen måste hämtas inom 14 dagar från det att aviseringen skickats till dig. Om du inte hämtar din beställning inom 14 dagar kommer den att annulleras och du debiteras en returkostnad, expeditionsavgift och hanteringskostnad. 

5.7
Inkommen adressändring till adress inom samma stad på leveranser som lämnat lager beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 250 kr.
Inkommen adressändring till annan stad på leveranser som lämnat lager beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 450 kr.

5.8 
Du som kund måste vara beredd på att alltid kunna visa upp giltig legitimation vid utlämning/mottagning av produkterna. Bud visar bådas legitimation.
Vid mottagande av leverans skall samtliga emballage synas noggrant av mottagaren och ev avvikelser (emballageskador, godsskador, saknat kolli) anmälas, noteras och signeras direkt på den del av fraktsedeln/handling som chauffören behåller. Detsamma gäller vid hämtning av gods hos servicepoint/postombud eller Em home-butik. Denna notering är en förutsättning för att en fraktskadeanmälan skall kunna hanteras och ev godkännas.  Skadeanmälan skall därefter omgående (senast inom 4 dagar) göras av kund till vår kundtjänst via e-mail kundservice@emhome.se. Om skada upptäcks vid avemballering skall även detta anmälas inom 4 dagar från mottagandet. Vi kommer att efterfråga digitalt foto på både transportemballage, orginalemballage och skadan. Varan får inte förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att ytter-/ och originalemballaget måste sparas för ev. besiktning.

5.9
I de fall en vara returneras på grund av att du inte hämtat ut ditt paket hos servicepoint/postombud inom 14 dagar, varit anträffbar på överenskommen tid och plats vid bokad hemleverans eller inte hämtat ut beställningen i butik inom 14 dagar förbehåller vi oss rätten att debitera dig en avgift motsvarande kostnaden för returfrakt samt returadministration.
F.n 250 kr vid returfrakt från servicepoint/postombud och i övriga fall den verkliga fraktkostnaden. 

Läs mer om frakt och leverans här

6 Ångerrätt

6.1
Vid köp på Emhome.se har du alltid rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du hämtat ut/mottagit din beställning, i enlighet med Distansavtalslagen (2005:59). Meddela oss senast inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning. Din ångerrätt gäller dock inte beställningsvaror som väsentligt ändrats efter dina särskilda önskemål eller som fått en tydlig personlig prägel.

6.2
En förutsättning för att din retur och ångerrätt ska bli godkänd är att din vara och originalemballage måste returneras i lika gott skick som när du mottog den dvs väsentligen oförändrat skick. Varan ska vara oanvänd, hel och ren. Varan med sitt originalemballage ska returneras i emballerat skick på sätt som framgår nedan och varan ska inte heller ha varit monterad.

6.3
Du som kund är ansvarig för att varan returneras väl i sitt oskadade originalemballage, fritt från fraktsedlar, tejp eller andra skador. Samt att det packas i ytterligare ett skyddande transportemballage. Du står själv för returfrakten. Du kan även vända dig till din Em home-butik med din retur. Retur som du själv tar med dig till din Em home-butik är kostnadsfri. Önskar du nyttja din ångerrätt kontaktar du kundservice för registrering av en returorder. Vi bokar din returfrakt samt förser dig med en ifylld returblankett, som skall medfölja returen. Vi fakturerar dig därefter den faktiska kostnaden för returfrakten samt expeditions- /hanteringsavgift. Returer som bokas utan kontakt med oss och skickas med ett fraktsätt som innebär att varan kommer till ett utlämningsställe, ombud eller terminal kommer inte att hämtas ut utan går då i retur tillbaka till dig som avsändare. 

Beställningar gjorda på Emhome.se kan returneras till butik och genom kontakt med kundservice. Köp gjorda i butik kan endast returneras till butik. 
Önskar du returnera din Emhome.se order kontaktar du vår kundtjänst e-mail e-handel@emhome.se för att registrera en returorder samt ev bokning av returfrakt.

6.4 
Vi betalar tillbaka det belopp du betalat för din vara så fort vi konstaterat att din retur är i huvudsakligen oförändrat skick, dock senast inom 30 dagar från det datum vi mottagit din retur. Eventuell fraktavgift på ordern betalas inte tillbaka vid retur. Vi förbehåller oss rätten att neka en retur eller reducera återbetalningssumman om varan och/eller originalemballage inte är i väsentligen oförändrat skick. Bedömning sker vid mottagandet av returen. 

6.5
Om din beställning innehåller varor som tillverkats efter ditt särskilda önskemål eller har fått en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten. I samband med en sådan specifik beställning får du tydlig information om detta på din orderbekräftelse.

7 Avbeställning av order


7.1
Avbeställning kan ske mot ersättning av 0-100% av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt.

8 Reklamation

8.1 
Vi lämnar alltid tre år reklamationsrätt på varor inköpta genom vår e-handel. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits.

8.2 
Enligt konsumentköplagen täcker reklamationsrätten ursprungliga fel på varan. Om du upptäcker ett fel i din beställning behöver du kontakta oss så snart som möjligt. Reklamationen behöver göras inom skälig tid (dvs 2 månader) efter det att du märkt av, eller borde ha märkt av, felet. 

8.3 
När din reklamerade vara anmälts och blivit godkänd kommer vi att följa upp och åtgärda reklamationen genom någon av dessa åtgärder:
avhjälpa felet, ersätta dig med en ersättningsvara eller utge skälig ersättning till dig i form av prisavdrag. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). För ytterligare information besök www.konsumentverket.se. Vi strävar efter att följa upp reklamationen inom 30 dagar från det att vi mottagit den, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig (enligt Konsumentköplagen). 

8.4 
Vi står alltid för returfrakten vid godkända reklamationer.
Läs mer om ångerrätt, retur och reklamation här.

9 Tillämplig lag och tvist

9.1
Vid eventuell tvist följer vi riktlinjer och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

9.2 
Tvist rörande tolkningen eller tillämningen av dessa villkor ska tolkas utifrån svensk lag och avgöras av allmän domstol.

10 Kontaktuppgifter

Vill du komma i kontakt med Em homes huvudkontor eller kundservice för Emhome.se så har vi kontaktuppgifter enligt nedan.

Måndag-fredag 09.00-16.00
Tel: 010-499 25 00
E-post: info@emhome.se, kundservice@emhome.se

Huvudkontor: Meteorologvägen 10, 555 93 JÖNKÖPING

Vill du komma i kontakt med någon av våra butiker hittar du kontaktuppgifterna här

Filter
Sort
display