Köp- & leveransvillkor

Viktigt meddelande i samband med rådande Coronavirus.

För din säkerhet och för att undvika smittspridning har vi fr o m 200320 inte möjlighet att erbjuda frakttjänsten "Hemleverans med inbärning" vid köp på Emhome.se. Om man önskar hjälp med och vill boka hemleverans sker detta till tomtgräns/port. 

Under rådande omständigheter kan ev leveransförseningar uppstå på varor som tillverkas vid beställning. I händelse av detta informerar vid dig bekräftad leveranstid så snart vi får information från våra leverantörer.

Du ska känna dig trygg och säker att handla på Emhome.se. 

Hör av dig till oss om du har några frågor.

Vi är tillgängliga för dig.                

 

 

 

1 Allmänt

Följande allmänna villkor (”Köpvillkor”) gäller när du som konsument (”Kund”, ”Du”) gör en beställning via www.emhome.se (”Emhome.se”, ”Sajt”) och tillhörande sidor. Ett avtal ingås mellan kund och Em e-com AB (”Emhome.se”, ”Vi”, ”Oss”), 556578-2538.

Vid köp i någon av våra butiker gäller delvis andra villkor.

Företagsinformation:
Em e-com AB
Box 730
SE-391 27 KALMAR
Tel 010-499 25 00

Org nr: 556578-2538
SE556578253801
Bank: Swedbank
Bankgiro:5519-0268
E-mail: info@emhome.se

Behandling av Personuppgifter emhome.se 
Din personliga integritet är viktig för oss. När du handlar på emhome.se behandlar vi personuppgifter som du tillhandahåller till oss för att hantera ditt köp och kunna skicka erbjudanden till dig som vi tror du är intresserad av. Electra Sweden AB org. nr 556492-6078 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som sker när du handlar på Emhome.se. Vi tillser alltid att all behandling av dina personuppgifter sker på ett säkert sätt och enligt tillämplig lagstiftning.

I vår Integritetspolicy som du kan läsa här beskriver vi närmare:

  1. Vilka personuppgifter vi behandlar från dig.
  2. Ändamålen med behandlingen av dina personuppgifter
  3. De rättsliga grunderna för vår behandling av dina personuppgifter.
  4. Hur länge vi lagrar dina personuppgifter.
  5. Vilka rättigheter du har med anledning av att vi behandlar dina personuppgifter.
  6. Hur du kommer i kontakt med oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. 

1.2
I enlighet med svensk lag verkställer Emhome.se inte kontantköp till personer under 16 år eller kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år behöver ha målsmans godkännande. Köp- och leveransvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på Emhome.se av kunder som är bosatta i Sverige. Vid frågor kring och önskemål om leverans utanför Sverige vänligen kontakta kundservice 010-499 25 00 el info@emhome.se. Som kund till emhome.se har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas i enlighet med vår integritetspolicy. (länk)

1.3
Beroende på vilken typ av bildskärm du har kan våra bilder avvika något ifrån produkternas verkliga nyans. Hur färgen i bilderna återges kan bero på vilken inställning din bildskärm har. Vi reserverar oss också för eventuella ”tryckfel” i produktinformationen, felaktiga priser, avvikelser i lagerstatus samt för leverantörers prishöjningar och ev. slutförsäljningar. Fotografier som publiceras på sajten kan ha olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss.

2 Avtal och beställning

2.1
Genom ditt köp på emhome.se accepterar du våra köpvillkor. Du förbinder dig då att följa villkoren samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter. När vi skriftligen bekräftat din beställning och du mottagit ordererkännande från oss har ett avtal om köp ingåtts. I enskilda fall kan vi neka en beställning.

2.2
I samband med din beställning lämnar vi ett ordererkännande och så snart som möjligt ett leveranstidsbesked med mer detaljerad information om leveranstider. Din beställning kan endast bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter.

2.3
Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern.

3 Kunduppgifter mm

3.1
Du som kund är ansvarig för att de uppgifter du fyller i är korrekta och fullständiga. Du ansvarar även för felaktigt ifyllda uppgifter.

3.2
Personuppgifter & Cookies
De personuppgifter du lämnar i samband med ett köp (till exempel personnummer, namn, adress och e-post) hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR (Läs mer om vår integritetspolicy HÄR) och kommer endast att användas inom företagets datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Informationen kommer endast att användas för att ge dig bästa möjliga service genom att meddela orderstatus, dela information om kampanjer och erbjudanden eller leveransavisera. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om hur cookies används. Cookies användas bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen, därför är det nödvändigt att du aktiverar cookies i din webbläsare för att fullfölja ett köp. Du kan fortfarande surfa runt på vår webbplats även om du inaktiverat cookies. (Läs mer om cookies här)

4 Priser, avgifter och betalning

4.1 
Priserna på Emhome.se anges i svenska kronor och är inklusive moms. Vid en beställning via Emhome.se gäller de priser som anges på sajten. Avgifter för frakt och transport för hemleverans anges separat. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan emhome.se och Em home:s butiker. Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter, priser, lagerstatus och leveranstider

Vi reserverar oss från eventuella felaktiga priser och andra ”tryckfel”.

4.2
Vid köp på Emhome.se kan du själv välja det betalsätt du anser lämpligast. På Emhome.se samarbetar vi med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 STOCKHOLM, Sweden, som betalleverantör. I butik har vi samarbete med annan betalleverantör. 

Fullständiga villkor för Klarna hittar du här:  

Kortbetalning via Klarna
Vi accepterar köp som genomförs med Visa och Mastercard via Klarna Checkout i vår kassa på Emhome.se.

Faktura via Klarna  
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning*

Betalningsvillkor
Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.
En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande.
Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. 

Klarnas personuppgiftshantering
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy här för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. 

* Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Leveransvillkor vid fakturabetalning
Leverans sker till din folkbokföringsadress.

Fast delbetalning med Klarna / Splitta notan
Hos oss har du möjlighet att handla det du behöver och delbetala under en längre eller kortare period.
I samarbete med Klarna erbjuder vi delbetalning på f.n. 6/12/24/36 månader. 
Det är enkelt att ansöka när du handlar i vår webbshop. Ansökan genomförs direkt i kassan.

Villkor för Fast delbetalning
Klarna erbjuder dig särskilda fasta delbetalningsvillkor. De gäller när du vid köpetillfället eller i Klarnas kundportal vid delbetalning av en faktura eller vid ansökan av ett lån har valt att betala enligt en fastställd plan. Fast delbetalning gäller endast för det aktuella köpet eller lånet, och så länge som du följer den valda planen. Om du inte följer den fastställda betalningsplanen gäller villkoren enligt Klarna Konto.

Exempel på de olika fasta delbetalningsvillkoren som Klarna för närvarande erbjuder är följande:

Fast delbetalning

månader

6 månader

12 månader

24 

månader

36 

månader

Exempelbelopp

10 000 SEK

10 000 SEK

10 000 SEK

10 000 SEK

10 000 SEK

Uppläggningsavgift

49 SEK

69 SEK

149 SEK

299 SEK

299 SEK

Administrativ avgift

29 SEK

29 SEK

29 SEK

29 SEK

29 SEK

Kreditränta

0 %

0 %

0 %

9,99 %

9,99 %

Effektiv ränta (APR)

8,45 %

8,61 %

9,44 %

20,45 %

19,19 %

Delbetalningsbelopp
(minskar per månad)

3 378,67 SEK

1 707 SEK

874,75 SEK

502,86 SEK

359,93 SEK

Sammanlagt belopp
att betala

10 136 SEK

10 243 SEK

10 497 SEK

12 068,67 SEK

12 957,50 SEK

De fasta delbetalningsvillkoren kan variera något beroende på i vilken butik som köpet är lagt. De är alltid de vid köpet eller i Klarnas kundportal valda fasta delbetalningsvillkoren som gäller för aktuellt köp eller lån. Krediträntan är fast.
De fullständiga villkoren för fast delbetalning hittar du här.

Klarna konto - betala i egen takt
Villkor för konto – betala i din egen takt
Konto är standardvillkoren för din kontokredit. Om ingenting annat anges i kreditansökan, om du väljer att delbetala eller inte betala en faktura där du tidigare valt att betala enligt villkor för faktura med 1-3 månaders betaltid enligt punkt 4.3, eller om du inte följer de i förväg valda villkoren för fast delbetalning, gäller betalning enligt följande:

Betalningsvillkor

Uppläggningsavgift

Administrativ avgift

Kreditränta

1/24 av det utnyttjade kreditutrymmet
per månad (minimum 50 SEK)

0 SEK

29 SEK/månad

19,90 %

Effektiv ränta är 29,22%, baserat på ett exempel vid köp av varor om 10 000 SEK som avbetalas på 12 månader med konto-delbetalning. Din totalkostnad blir 11 458 kronor. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer 2012-12-10.

5 Leverans och hämtning av varor

5.1
Varje given vara redovisas med en uppskattad leveranstid på webbplatsen. I kassan redovisas vilka leveranssätt vi erbjuder på din order (servicepoint/postombud, hämtning i butik samt hemleverans). Då du vid betalningstillfället väljer att hämta upp varan i butik tillkommer ingen fraktkostnad. Om din vara inte finns i lager återkommer vi med ett leveranstidsbesked via e-mail till er så snart vi fått bekräftelse från vår leverantör.

5.2
Skulle din beställning innehålla varor med olika långa leveranstider skickas alla varor i en och samma sändning när beställningens samtliga varor ankommit till vårt lager.

5.3
Vi bevakar alltid din beställning och vid eventuell leveransförsening ser vi till att meddela dig via e-mail så fort som möjligt.
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till dig gällande leveransförseningar.

5.4
Mindre försändelser erbjuds att levereras som paket till DHL servicepoint/postombud.
Om du valt att hämta ditt paket hos servicepoint/postombud får du alltid en avisering via SMS med information om var och när din beställning ska hämtas samt ett referensnummer som anges vid utlämning. Du ska hämta beställda varor inom 14 dagar från det att aviseringen skickats ut till dig, för ej uthämtade paket debiterar vi dig en avgift motsvarande returfrakt, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad. F.n 250 kr.

5.5
Om du i samband med din beställning valt tillvalstjänsten hemleverans förutsätter detta transport till landfast destination och att transport med lastbil kan ske på allmän väg fram till leveransplatsen och också att transporten kan ske utan att behöva använda en eller flera färjor (eller motsvarande). Gotland är dock ett undantag gällande denna bestämmelse. Trafikverkets färjor anses som farbar väg.

För att eventuell inbärning av vara ska ske förutsätts att denna tilläggstjänst är beställd på din order. Platsen dit varan ska bäras skall vara åtkomlig utan risk för person- eller sakskada. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder till följd av inbärningen. Varan bärs in i emballerat skick. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga och fläckkänsliga. Kontrollera att ev hiss, trapphus och dörrar klarar av inbärningen.

Vid hemleverans sker transporten med LGT och deras samarbetspartners. Varorna levereras till dörr/tomtgräns om inget annat är överenskommet. LGT kontaktar er via SMS eller telefon när godset ankommit till deras terminal för bokning av utleverans. Ni får förslag på leveransdag samt tidsfönster. Leverans sker under vardagar 8.00-18.00. Avisering till mottagaren sker sedan 30 minuter före leverans. 1 leveransförsök enl överenskommen tid ingår i beställningen.

5.6
Vi erbjuder fri frakt till Em homebutiker inom Sverige. Leverans till någon av våra Em homebutiker kan innebära någon extra leveransdag. Du hittar våra butiker här. Så snart din order har godsmottagits av butiken skickas ett SMS till dig med information om var och när du ska hämta din beställning. Du får också ett referensnummer i ditt SMS som anges vid utlämning. Beställningen måste hämtas inom 14 dagar från det att aviseringen skickats till dig. Om du inte hämtar din beställning inom 14 dagar kommer den att returneras tillbaka till centrallager och du debiteras en returfraktkostnad motsvarande verklig frakt. 

5.7
Inkommen adressändring till adress inom samma stad på leveranser som lämnat lager beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 250 kr.
Inkommen adressändring till annan stad på leveranser som lämnat lager beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 450 kr.

5.8 
Du som kund måste vara beredd på att alltid kunna visa upp giltig legitimation vid utlämning/mottagning av produkterna. Bud visar bådas legitimation.
Vid mottagande av leverans skall samtliga emballage synas av mottagaren och ev avvikelser (emballageskador, godsskador, saknat kolli) anmälas, noteras och signeras direkt på den del av fraktsedeln/handling som chauffören behåller. Detsamma gäller vid hämtning av gods hos servicepoint/postombud eller Em homebutik. Skadeanmälan skall därefter omgående (senast inom 4 dagar) göras till vår kundtjänst via tel 010-499 25 00 eller e-mail info@emhome.se.  Om skada upptäcks vid avemballering skall även detta anmälas inom 4 dagar från mottagandet. Vi kommer att efterfråga digitalt foto på både emballage och skadan. Varan får inte förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att ytter-/ och originalemballaget måste sparas för ev. besiktning.

5.9
I de fall en vara returneras tillbaka till centrallagret på grund av att du inte hämtat ut ditt paket hos servicepoint/postombud inom 14 dagar, varit anträffbar på överenskommen tid och plats vid bokad hemleverans eller inte hämtat ut beställningen i butik inom 14 dagar förbehåller vi oss rätten att debitera dig en avgift motsvarande kostnaden för returfrakt samt returadministration.
F.n 250 kr vid returfrakt från servicepoint/postombud och i övriga fall den verkliga fraktkostnaden. 

Läs mer om frakt och leverans här

6 Ångerrätt

6.1
Vid köp på Emhome.se har du alltid rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du hämtat ut/mottagit din beställning, i enlighet med Distansavtalslagen (2005:59). Meddela oss detta inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning. Din ångerrätt gäller dock inte beställningsvaror som väsentligt ändrats efter dina särskilda önskemål eller som fått en tydlig personlig prägel. Vid

6.2
En förutsättning för att din retur och ångerrätt ska bli godkänd är att din vara och ev originalemballage måste returneras i väsentligen oförändrat skick. Varan ska vara oanvänd, hel och ren. Varan och ev originalemballage ska returneras i emballerat skick på sätt som framgår nedan och varan ska inte heller ha varit monterad

6.3
Du som kund är ansvarig för att varan returneras väl i sitt oskadade originalemballage, fritt från fraktsedlar, tejp eller andra skador. Samt att det packas i ytterligare ett skyddande transportemballage. Du står själv för returfrakten. Se till att skicka varan så snart som möjligt efter att du meddelat oss om din önskan att utnyttja ångerrätten och då erhållit en ifylld returblankett av oss, som ska medfölja returen. Det är du som ansvarar för returfrakten varpå vi rekommenderar dig att boka en spårbar retur.

Vi har i dagsläget tyvärr inte möjlighet att erbjuda retur i butik på beställningar gjorda på Emhome.se. Detsamma gäller även på beställningar köpta online med uthämtning i butik.
Önskar du returnera din Emhome.se order kontaktar du vår kundtjänst via tel 010-499 25 00 eller e-mail info@emhome.se.
Vi hjälper dig gärna med kontakt för bokning och ev upphämtning av större leveranser.

6.4 
Vi betalar tillbaka det belopp du betalat för din vara så fort vi konstaterat att din retur är i huvudsakligen oförändrat skick, dock senast inom 30 dagar från det datum vi mottagit din retur. Eventuell fraktavgift på ordern betalas inte tillbaka vid retur. Vi förbehåller oss rätten att neka en retur eller reducera återbetalningssumman om varan och/eller originalemballage inte är i väsentligen oförändrat skick. Bedömning sker vid mottagandet av returen. 

6.5
Om din beställning innehåller varor som tillverkats efter ditt särskilda önskemål eller har fått en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten. I samband med en sådan specifik beställning får du tydlig information om detta på din orderbekräftelse.

7 Avbeställning av order


7.1
Avbeställning kan ske mot ersättning av 0-100% av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt.

8 Reklamation

8.1 
Vi lämnar alltid tre år reklamationsrätt på varor inköpta genom vår e-handel. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits.

8.2 
Enligt konsumentköplagen täcker reklamationsrätten varor som är felaktiga. Om du upptäcker ett fel i din beställning behöver du kontakta oss så snart som möjligt. Reklamationen behöver göras inom skälig tid efter det att du märkt av, eller borde ha märkt av, felet. 

8.3 
När din reklamerade vara anmälts och blivit godkänd kommer vi att följa upp reklamationen genom att:
a. i första hand avhjälpa felet,
b. i andra hand ersätta Dig med en ersättnings vara, eller
c. i tredje hand utge skälig ersättning till dig i form av prisavdrag. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). För ytterligare information besök www.konsumentverket.se. Vi strävar efter att följa upp reklamationen inom 30 dagar från det att vi mottagit den, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig (enligt Konsumentköplagen). 

8.4 
Vi står alltid för returfrakten vid godkända reklamationer.
Läs mer om ångerrätt, retur och reklamation här.

9 Tillämplig lag och tvist

9.1
Vid eventuell tvist följer vi riktlinjer och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

9.2 
Tvist rörande tolkningen eller tillämningen av dessa villkor ska tolkas utifrån svensk lag och avgöras av allmän domstol.

10 Kontaktuppgifter

Vill du komma i kontakt med Em homes huvudkontor eller kundservice för Emhome.se så har vi kontaktuppgifter enligt nedan.

Måndag-fredag 09.00-16.00
Tel: 010-499 25 00
E-post: info@emhome.se
Huvudkontor : Platinagatan 1, 602 23 Norrköping

Vill du komma i kontakt med någon av våra butiker hittar du kontaktuppgifterna här

Filters
Sort
display