Ångerrätt och returer

Villkoren nedan gäller vid köp via emhome.se Gäller det köp via butik följer vi alltid konsumentköplagen.

angerratt.jpg

 

  • Ångerrätt

    I enlighet med distansavtalslagen har du som privatperson 14 dagars ångerrätt när du gjort ett köp på emhome.se Du har alltså rätt att packa upp varorna och inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan ångra ditt köp. Vid retur ska både produkten och förpackningen returneras i väsentligt oförändrat skick, de ska vara oanvända, hela och rena. Varorna ska inte heller ha monterats.
    Observera att ångerrätten inte gäller för specialbeställningar där en vara tillverkats efter dina särskilda önskemål. Ditt kvitto anger om du köpt en vara som är specialbeställd.

     

    Retur

    Om du köpt en vara på emhome.se som du vill returnera ska du vända dig till den butik som har levererat varan. Medtag kvitto och returnera varan i originalförpackning. Din kostnad för returen är densamma som för leveransen. Skulle du däremot göra returen direkt till butiken är det alltid kostnadsfritt.

     

    Återbetalning

    Om du köpt en vara på emhome.se som du sedan returnerat sker återbetalningen normalt på samma sätt som den ursprungliga betalningen. Inom 30 dagar är återbetalningen dig tillhanda.

     

  • Reklamation

    I och med ett köp på emhome.se har du som kund alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker främst funktions-, fabrikations-, och materialfel. Se till att kontakta den butik där du köpte varan så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationen behöver göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

    Innan du kontaktar butiken kan du förbereda dig genom att:
    - notera och beskriva felet/problemet så tydligt som möjligt,
    - ha ordernummer och kvitto till hands,
    - ta ett foto som tydligt visar skadan/felet.

    När butiken fått tillbaka den reklamerad varan och godkänt reklamationen kommer butiken att hjälpa dig genom att:
    a. i första hand avhjälpa felet,
    b. i andra hand ersätta Dig med en ersättnings vara, eller
    c. i tredje hand utge skälig ersättning till Dig i form av prisavdrag.

    EM strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att butiken mottagit reklamationen, men beroende på vilken produkt det gäller kan det ta längre tid. EM förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen. Om du vill läsa mer, gå in på www.konsumentverket.se.
    Vid eventuell tvist följer EM beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

    EM står för eventuell returfrakt vid reklamationer.