Retur & reklamation

Ångerrätt
Vid köp på Emhome.se har du alltid rätt att ångra dig inom 14 dagar, i enlighet med Distansavtalslagen (2005:59). Meddela oss detta inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning. Din ångerrätt gäller dock inte beställningsvaror som väsentligt ändrats efter dina särskilda önskemål eller som fått en tydlig personlig prägel.

En förutsättning för att din retur och ångerrätt ska bli godkänd är att din vara och ev originalemballage måste returneras i lika fint skick som när du mottog den dvs i väsentligen oförändrat skick. Varan ska vara oanvänd, hel och ren. Varan i sitt originalemballage ska returneras i emballerat skick på sätt som framgår nedan och ska inte heller ha varit monterad. Du som kund är ansvarig för att varan returneras väl i sitt oskadade originalemballage, fritt från fraktsedlar, tejp eller andra skador. Samt att den packas i ytterligare ett skyddande transportemballage. Du står själv för returfrakten. Önskar du nyttja din ångerrätt kontaktar du kundservice för registrering av en returorder. Vi bokar din returfrakt samt förser dig med en ifylld returblankett, som skall skrivas ut och medfölja returen. Vi fakturerar dig därefter den faktiska kostnaden för returfrakten samt expeditions- /hanteringsavgift. Returer som skickas med ett fraktsätt som innebär att varan kommer till ett utlämningsställe, ombud eller terminal kommer inte att hämtas ut utan går då i retur tillbaka till dig som avsändare.

Om din beställning innehåller varor som tillverkats efter ditt särskilda önskemål eller har fått en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten. I samband med en sådan specifik beställning får du tydlig information om detta på din orderbekräftelse.
Önskar du returnera din Emhome.se order kontaktar du vår kundservice via tel 010-499 25 00 eller e-mail kundservice@emhome.se. 

Köp i någon av våra Em home-butiker returneras i butik.

Återbetalning
Vi betalar tillbaka det belopp du betalat för din vara så fort vi konstaterat att din retur är i huvudsakligen oförändrat skick, dock senast inom 30 dagar från det datum vi mottagit din retur. Eventuell fraktavgift på ordern betalas inte tillbaka vid retur. Vi förbehåller oss rätten att neka en retur eller reducera återbetalningssumman om varan och/eller originalemballage inte är i väsentligen oförändrat skick. Bedömning sker vid mottagandet av returen.

Reklamation
Vid reklamation rekommenderar vi dig att kontakta den butik (Emhome.se eller Em home-butik) där du genomfört ditt köp för att få hjälp. 
Du hittar kontaktuppgifter till våra butiker här.

I och med ett köp på Emhome.se har du som kund alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker främst funktions-, fabrikations-, och materialfel.
Reklamationen behöver göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

Innan du kontaktar butiken kan du förbereda dig genom att:
- notera och beskriva felet/problemet så tydligt som möjligt,
- ha ordernummer och kvitto till hands,
- ta foto som tydligt visar skadan/felet samt ev emballage (transport- samt ev originalemballage).

När butiken fått tillbaka den reklamerad varan och godkänt reklamationen kommer butiken att hjälpa dig genom att:

a. i första hand avhjälpa felet,
b. i andra hand ersätta Dig med en ersättnings vara, eller
c. i tredje hand utge skälig ersättning till Dig i form av prisavdrag.

Em home/Emhome.se strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att butiken mottagit reklamationen, men beroende på vilken produkt det gäller kan det ta längre tid. Em home/Emhome.se förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen. Om du vill läsa mer, gå in på www.konsumentverket.se.
Vid eventuell tvist följer Em home/Emhome.se beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

Em home/Emhome.se står för eventuell returfrakt vid godkända reklamationer.
Har du frågor om ångerrätt och returer vänligen kontakt vår kundservice via tel 010-499 25 00 eller e-mail  kundservice@emhome.se.

Filters
Sort
display